Anvelopă cu marcajele de adâncime minimă vizibile în profile.

Verifică-ți anvelopele!

Suprafața de contact cu asfaltul e, în general, de doar câțiva centimetri pătrați și depindem de calitatea acestui contact. Chiar dacă avem anvelope relativ noi sau puțin folosite, sunt o mulțime de factori care pot deteriora anvelopa rapid, cu posibile efecte mult disproporționate față de efortul de a o verifica constant.

 

Cât de des ar trebui să verificăm anvelopele?

• la începutul oricărui sezon trebuie verificate foarte atent înainte de prima tură;

• săptămânal, dacă folosești în fiecare zi motocicleta, mai ales în condițiile drumurilor de la noi, în care gropile din carosabil, șinele de tramvai și bordurile „ronțăite” pot deteriora rapid și inegal o anvelopă;

• lunar, dacă folosești mai rar motorul;

• după orice extravaganță, cum ar fi un burnout sau multe ture pe un circuit (în special dacă e parcurs în același sens de mers);

• în fiecare an la un specialist – verificare amănunțită, pentru orice anvelopă care este mai veche de 5 ani, chiar dacă pare OK la prima vedere;

 

Ce cauți?

• verifici dacă nu cumva folosirea curentă a tocit anvelopa peste limitele acceptate, de jur împrejur;

• urme de deteriorare inegală din cauza unor situații particulare, a presiunii inegale sau a unei roți dezichilibrate;

• crăpături sau deteriorări (rupturi, umflături, deformări, perforări) în urma unor impacturi atipice;

• presiunea! >> presiunea inadecvată duce la tocire prea rapidă sau inegală;

• echilibrul roții >> o roată dezichibrată duce la tocire inegală;

 

Când schimbi o anvelopă?

• obligatoriu când atinge adâncimea minimă recomandată sau legală, evidențiată în interiorul câtorva dintre profile cu niște mici „punți” și marcată pozițional pe lateral, fie cu însemnul TWI (Tread Wear Indicator / Tyre Wear Indicator), fie cu un alt însemn (un logo mic, sau o săgeată mică) >> dacă suprafața de contact a ajuns la nivel cu aceste punți, trebuie înlocuită anvelopa;

• obligatoriu când anvelopa este mai veche de 10 ani sau când a depășit perioada recomandată de producător, în cazul în care este mai mică de 10 ani;

• obligatoriu când anvelopa dă semne de distrugere și devin vizibile elemente structurale;

• obligatoriu când anvelopa prezintă umflături, gâlme, rupturi sau lipsesc bucăți de profilul original;

• obligatoriu când apar crăpături pe lateral;

• obligatoriu dacă ai fost nevoit să rulezi pe pană (fără presiune), afectând structura;

• recomandat când anvelopa este tocită inegal;

• recomandat când suprafața de contact ajunge la circa 1 mm deasupra punților care marchează adâncimea minimă;

• după o pană cu perforare trebuie să verifici anvelopa la un specialist pentru a determina dacă mai poate fi folosită după repararea perforării;

 

Toate cele de mai sus sunt valabile pentru toate tipurile de anvelope omologate pentru stradă. Plecăm de la premisa că folosești anvelopele potrivite pentru motocicleta ta și nu uiți că anvelopele se deteriorează mai rapid (sau chiar brusc) în condițiile drumurilor și surprizelor românești. Chiar și stând degeaba își pierd din calitățile de care depinde atât de mult siguranța ta. E cazul să fii riguros. Ride safe!

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *